esmaspäev, 16. oktoober 2017

Marshrutkadega sõitmise näpunäiteid turistile

Taaskord tuleb juttu transpordist, sest piiratud ajaga turistile, kes planeerib ise oma reisi siinkandis on üks ajamahukamaid faktoreid transport. Seega transpordisüsteemi tundma õppimine aitab kaasa reisi planeerimisele. Mõlema riigi läbimiseks reisi eesmärgil võiks arvestada, et umbes kaks nädalat Gruusias ja nädalake Armeenias. Lähemalt siis sellest, et marshrutkad ehk eestipäraselt marsruuttaksod on endistes sotsialismi- ja Ida-Euroopa riikides siiamaani laialt levinud ühistranspordivahend. Marshrutkad on kindla liiniga (sõiduplaaniga) jagatud taksod, mida kasutatakse nii linnasiseste kui linnade vahelises transpordis. Sõidukiteks on tavaliselt 12-20 kohalised minibussid, kuid osadel liinidel kasutatakse ka keskmisi ja täismõõdus busse.
 
Yerevani bussijaam (Foto: Autor)
Kui Eestis on „marsakad“ kasutusel vaid Tallinna lähiümbruse teenindamiseks ning ühendatud maakonna ja linna ühistranspordi süsteemiga, siis Gruusias ja Armeenias on hoopis teine lugu. Marshrutkad on peamine sõiduviis linnade vahel, kuna ronge liigub vähe ning need on aeglased. Mägised ja üldiselt kehva kvaliteediga teed sobivad suurtele bussidele vähem – neid kasutatakse peamiselt turismiekskursioonide käigus. Linnades on takso (sõiduauto kujul) piisavalt odav ja mugavam esmane valik, pealinnades toimib ka metroo. Kõige tähtsam on marshrutka kasutamise puhul aru saada, et tegemist on jagatud taksoga, mitte (kaug)bussiliiniga. Ning sageli on vedajaks ettevõte samas isikus, kes rooli taga istub, bussifirmad tegutsevad linnas ja lähiümbruses pigem. Nii ongi marshrutkadega liikumine ühest küljest paindlik ja odav, teisalt võib teenuse ja sõidukogemuse kvaliteet tugevalt kõikuda. Ajaliselt on pea võimatu reisi kestust planeerida, mis nõuab ka harjumist ja ettevalmistust. Vene keele oskus aitab ootamatusi vältida, samas saab ka käte ja jalgadega selgitades hakkama.
 
Bussijaama sigin-sagin Gruusias (Foto:Autor)
Mõned praktilised näpunäited linnadevaheliste marshrutkade kasutamiseks, Gruusia ja Armeenia reisikogemuse näitel:

* Marsruthka väljumisaegu on väga raske teada saada, võib-olla kui mõni kohalik helistab bussijaama või leidub internetifoorumites lähimineviku infoga postitusi.

* Üldiselt väljuvad pikamaa (5-8h) marshrutkad hommikuti, kl 8-9 alates. Mida kaugem või väiksem sihtkoht, seda vähem buss-taksosid sinna läheb päevas, sest proovitakse sõita valgel ajal.

* Kui juba olla bussijaamas kohal, siis ei ole probleemi õige marshrutka leidmisega – kõik aitavad! Kui otseliini ei lähe, tasub ka nimetada teepeale jäävad suuremad asulad, sest bussijuhid teavad kus ja kuidas ümber istuda saab.

* Tasub selgeks teha, kas tuleb maksta bussijuhile või bussijaama kassasse, kust saab pileti, mida siis bussijuhile või kontrollijale enne sõidu algust peab näitama. Seejärel tuleb välja selgitada summa ja teha tehing, siis on istekoht olemas. Vahel näitab ka bussijuht, mis istmed on vabad.
 
* Parim koht marshrutkas istumiseks on keskel ja pigem paremal (ukse) pool. Tagaridades õõtsub ja raputab rohkem, ning bussijuhi taga istudes tuleb avatud esiaknast tuult või suitsuhaisu. Jäta näiteks väike kott või jope (ilma tähtsate asjadeta) istmele.
 
* Marshrutka ei lähe peaaegu kunagi õigel ajal välja, vaid 15-60 min peale märgitud aega. See on ikkagi takso ja eraettevõtlus – pole kasulik sõita pooltühjalt! Seega kui marshrutka on veel tühi, on võimalus kas minibussis istuda ja oodata, või pigem soovitaks väljas jalutada või midagi süüa (kaasa osta).
 
* Sageli juhtub ka nii, et marshrutka ei välju kohe, sest bussijuht teeb suitsu või sai kõne tuttavatelt, kes viimased 2 tühja kohta täidavad ja 10 min pärast umbes jõuavad. Lõpuks kõlab otsustav „davai!“ ja 20-30 aastat vana lääne päritolu minibuss võtab hääled sisse.
 
* Riietu mugavalt ja arvesta et riided võivad määrduda, sest paar korda said ka endal pagasis olevad kotid niiskust ja mingi jama vedelikuga kokku. Ekstreemsemal juhul saad roostetanud masina põrandaaukudest vingugaasi mürgituse ja jalaruumi tuleb jagada kartulikottidega.
 
* Kaasas võiks olla kõrvaklapid ja muusikat, lugemise võimalikkus sõltub tee kvaliteedist, vett ja kergemat näksi, kuna peatused on harvad (Tbilisist Jerevani kestis sõit kuus tundi ning esimene peatus oli kolme tunni järel piiripunktis), reisipadi või jope pea alla, kapuuts või müts pähe (tuuletõmbe jaoks, mägedes külmem).
 
* Teed on enamasti kurvilised ja/või auklikud, seega magamisega ei tasu arvestada. Küll on seljapõrutuse ja (tagareas) peapõrutuse oht, samuti võib juhtuda, et juht suitsetab iga 5km järel.
 
* Marshrutkas süües tasub jälgida hügieeni ja võimalusel alati käsi pesta või siis kasutada desinfitseerivat vahendit.
 
* Kuna teed läbivad mäestikke, siis ongi sõiduaeg palju pikem kui kilomeetrite järgi välja võiks paista. Löökaukudest pikitud teed sunnivad tempo alla ja kasutama tervet tee laiust, et edasi liikuda. Lisa Google Mapsi (autole) pakutud sõiduajale 1h, lisaks 1h ootamist bussijaamas.
 
* Sõidutempo on kiire, kui on vähegi siledam tee, siis eriti Gruusias bussijuhid kihutavad rohkem kui meie harjunud oleme. Lehmad tee peal on tavaline maapiirkondades.
 
* Marshrutka peatust võib küsida igal pool, ka kõige tihedama liiklusega kiirtee ääres ja keegi ei pane pahaks. Kaasreisijad on olnud alati, hoolimata kitsastest oludest, sõbralikud ja rahulikud.

Teekond Gruusia külatänavatel (Foto:Autor)

Mägede vaheline teekond (Foto: Autor)
Veel on jäänud viimased neli nädalat Gruusias. Ilmad on külmaks läinud ning ööpäevane temperatuuride kõikumine on üsnagi suur nt päeval kui päikseline, siis küündib jahedamapoolse 16-kraadini ja öösel kukub siis 5 kraadini. Seetõttu jõudis ka minuni haiguselaine, mis on eeldatavasti tingitud sellest, et järsku läks külmaks ning igapäevaselt viibin jahedates ruumides, sest soojendused majades on üsna nukrad. Loodetavasti lähinädalate jooksul tuleb üks korralik postitus ka Borjomi-Kharagauli rahvuspargist.

NB! Tbilisi poolmaraton tühistati 6 päeva enne jooksu toimumist. Uskumatu, kuid rahvusvahelistele standarditele vastav, rahvusvaheline jooks, kus ka rahvusvahelised osalejad tühistati eile õhtul. Poolmaratoni korraldusmeeskond HeidelbergCement TbilisiMarathon kirjutas Facebookis järgnevat:

" TbilisiMarathon 2017 scheduled for October 22 is canceled!
Today on 16th October, on TbilisiMarathon Press-Conference was announced that the event is canceled.
The deputy head of Tbilisi City Hall declared that: “Due to ongoing road constructions around TbilisiMarathon race course, blocking of the roads will cause transport traffics in the city and hurt feelings or create discontent among some citizens.”
Tbilisi City hall offered two alternatives - To start the event either at 07:00 AM or change the location.
It is important to note that HeidelbertCement TbilisiMarathon organizing team informed city hall about the course and the date of the event first time in November of 2016 (again in January 2017, April 2017, September 2017).

Two alternatives offered by Tbilisi City Hall were declined due to following reasons:
1. Starting Event at 07:00AM -
2 hours before the race runners show up at the start and finish area to get their bib numbers or hand over personal belongings. Starting the event at 05:00 is impossible, too early and do not correspond to any standards.

2. Changing the location –
In 2015 TbilisiMarathon became a member of AIMS and Mika Timing „Official Timekeeping and Data Processing” is the company who ensures safe and fair timekeeping during the race. In 2016 due to some small changes TbilisiMarathon race course was once again measured by AIMS.
It is absolutely impossible to measure the course (new location) 6 days before the race and it is impossible to use systems, which are specifically chosen for certain course, for a new location.

Despite the fact that the decision of canceling event was made against our will, HeidelbergCement and TbilisiMarathon organizing team wants to apologize to every registered participant, to our sponsors and people who supported us throughout these 6 years."

Seega on hetkel veel palju küsitavusi miks, kes, kuidas ja milleks?! Laupäeval on ka Gruusias kohalikud valimised, et kuuldavasti võib tegelikult sügavam tõde peituda kuskil kaugemal kui tegelikult meieni jõuab. Kahju kõigist sportlastest, korraldajatest ja pealtvaatajatest ning kahjuks ma küll nüüd Eestisse Tbilisi poolmaratoni medalit ei vii, kuid motiveeritud treeningud on kirjas!
 
Kaunist ja sooja nädalat siit külmast ja vihmasest Borjomist! Öösel oli meil temperatuur 2 kraadi ning mägedes sadas juba lund...

Tervitades,
Liis

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar

Tagasitulek Eestisse ja "teelolek" jätkub...

Olen jõudnud tagasi Eestisse ning kolm nädalat siin on möödunud linnulennul. Gruusiaga veel jätkan aastalõpuni koostööd, sest teatud projek...